ZARZĄDZANIE STRESEM I SATYSFAKCJĄ ZAWODOWĄ czyli co sprawia, że pracownicy działów finansowych tracą entuzjazm i co zrobić, aby go odzyskać

MODUŁ I. SATYSFAKCJA ZAWODOWA

  1. Piramida potrzeb związanych z pracą a nasza satysfakcja z pracy
  2. Czym jest satysfakcja zawodowa i co na nią wpływa
  3. Krąg naszego wpływu – w jakich obszarach możemy sobie pomagać w odbudowywaniu naszej satysfakcji zawodowej

MODUŁ II. ZARZĄDZANIE STRESEM. SAMOŚWIADOMOŚĆ

1. Stres – pochodzenie

2. Twoja naturalna reakcja na czynniki wywołujące stres (ze wskazaniem na klasyczne „stresory” i obciążenia pracowników działów finansowych)

3. Teoria zasobów S. Hobfolla a świadoma regeneracja naszych zasobów – wzmocnienie swoich wewnętrznych zasobów, które pomagają nam zachować siły w najbardziej wymagających/ obciążających sytuacjach

III. METODY POKONYWANIA STRESU I TECHNIKI DBANIA O WŁASNE ZASOBY

  1. Pomyśl, zaplanuj i zapisz – czyli jak motywować się co codziennych zadań i jak wpisać siebie na własną listę rzeczy do zrobienia
  2. Praca/ odpoczynek zgodny z krzywą REAFA – krzywa naszej aktywności dobowej (również pracy zdalnej lub tzw. postojowym)
  3. Metody pracy z umysłem i zmysłami
    • bycie „społecznym” – nieoceniona moc budowania relacji i pomagania innym
    • jak nauczyć się świadomego budowania poczucia własnej wartości – zwiększanie samooceny
    • ćwiczenia 3- minutowe, które pomogą zredukować tzw. stres sytuacyjny w pracy
  4. Stan ciała a jego wpływ na stan ducha – pozytywne „oszukiwanie” ciała i umysłu siła uśmiechu
    • postawa PROSTO – ćwiczenia
    • i-garb i jego negatywne skutki
    • metoda TRE – jak fizycznie rozładować emocje – ćwiczenia uwalniające od napięć i stresu
  5. Budowanie dobrych relacji zespołowych a regeneracja zasobów – gra zespołowa „Aleja Gwiazd”

IV. LEKCJA BUDOWANIA SILNEGO POCZUCIA WŁASNEJ WARTOŚCI, PEWNOŚCI SIEBIE I MARKI OSOBISTEJ

  1. Badanie kim jesteś tu i teraz, do czego dążysz, jakie masz zasoby?
  2. Analiza indywidualnych obszarów szczęścia (obszar zawodowy i obszar osobisty) – moje Koło Wartości – jakie aspekty mojego życia są dla mnie ważne i jak mogę zadbać o swoje potrzeby bez wyrzutów sumienia (w jakim miejscu swojego życia jestem teraz? Jakie kategorie są w nim obecne, a jakie zgubiły się pod drodze?)
  3. Nauka wyznaczania celów zawodowych/ planów/ definiowania marzeń tak, aby się realizowały i spełniały
  4. Twoja Marka Osobista – czym jest dla Ciebie – jak chcesz być widziana, postrzegana w relacjach zawodowych
  5. Kluczowe elementy Marki Osobistej
    • biznesowy dress code – analiza Twojego stylu ubierania się + dopasowanie Twojego indywidualnego stylu do stylu biznesowego (co warto mieć w swojej zawodowej szafie)
    • zrozumienie, dlaczego w biznesie obowiązuje zasada: „Jak Cię widzą, tak Ci płacą”
    • netykieta – czyli podstawowe zasady komunikacji pisemnej, w momencie kiedy pismo gra rolę Twojego ambasadora gdy Cię (fizycznie) nie ma
  6. Komunikacja asertywna a Twoje relacje z innymi (zawodowe, osobiste)
    • czym jest asertywność
    • asertywne wyrażanie oczekiwań – komunikat JA
    • pojęcie transakcji i stanów „ego” – jako źródła nieporozumień i odkrywanie metod radzenia sobie z nimi
    • autoanaliza własnego stanu „ego”
    • strategie asertywnej komunikacji z innymi – komunikowanie na „faktach” czyli dążenie do wspólnego zrozumienia